By Horse-grundaren: "Jag ser en markant ökad trafik i min webbshop"

Charlotte Frisch driver sedan tio år tillbaka företaget By Horse, hon riktar in sig på försäljning och inpassning av sadlar. Till sin hjälp har hon Hippson Market.

Text: Annelie Eriksson
Foto: Privat
  
Hennes bas är på Lennartsnäs norr om Stockholm. Där har Charlotte tillgång till både fysisk butik och ridhus. Hon tar emot kunder för inpassning av sadlar och ser det som en fördel att de kommer hem till gården.
– Jag åker ut till kunder också, men det blir mer effektivt här hemma och jag riskerar inte att veta att den perfekta sadeln hänger hemma och inte är med mig i bilen, säger hon.
 
Väl inarbetad på Hippson Market
Sedan ett år tillbaka har Charlotte använt sig av Hippson Markets premiumkonto för företag. Där får hon en egen sida och samtliga annonser samlas tydligt under hennes varumärke.
– Varje gång jag dundrar ut med annonser på Hippson Market känner jag att det rör på sig. Jag ser att det ger en markant ökad trafik till min webbshop, konstaterar hon.
Charlotte är välkänd i Stockholmsområdet, men med hjälp av Hippson Market har hon fått en större kundkrets.
– Det har gett mig möjlighet att nå ut till övriga Sverige, inte bara mitt eget upptagningsområde. Häromdagen skickade jag en sadel till Norge och nyligen en till Skåne.
Att skicka sadlar till kunder är inget som skrämmer Charlotte. Hon har en upparbetad rutin för att vara säker på att sadlarna kommer fram, men även att kunderna kan betala.
– Jag får bilder på hästarna, ber om mått och hör kundens önskemål om sadel. Sen tar jag en kreditupplysning för att vara säker på att kunden kan betala sadeln. Det är väldigt sällan några problem.
  
Kunder över hela landet
Fem sadlar i veckan lämnar Charlotte, ibland fler men sällan färre.
– Jag har hållit på så länge och har många återkommande kunder. Det handlar om att man köper ny häst, den befintliga kanske musklar om sig eller så vill man faktiskt bara byta färg på sadeln.
Trots det inarbetade varumärket gläds hon åt att få möta nya bekantskaper.
– Via Hippson Market når jag kunder upp i landet och kan vidga mina vyer. En kund jag har haft nu bor i Luleå. Hon kan inte ta sin häst och åka hit, så hon har skickat bilder på hästen. Jag förklarade hur hon gör mall, fotar och tar mått. I går fick jag ett sms om att hon var så nöjd och glad med sadeln jag skickade. Det är jättekul.
Det är inte heller helt ovanligt att ägarbyten av hästar görs på Charlottes stallplan.
– Hästar som har blivit köpta i Skåne och ska upp till Norrland har stannat till här. Köpare och säljare möts hos mig, vi passar på att prova ut en sadel och ägarbytet sköter de på samma gång.

Kombination med sociala medier
Charlotte har runt ett 50-tal sadlar till salu via Hippson Market, både i hoppning och dressyr. Tidigare har hon provat andra plattformar för att nå ut till kunderna, men känner att hon har hittat rätt kanal.
– Hippson Market är även starkt i sociala medier, det är jättebra för mig. Direkt när en bild läggs upp på Instagram märker jag ökningen.