Dressyrparet: "Grundridning är inte så simpelt som många tror"

Att god grundridning är viktigt är något som de allra flesta fått höra under sin ridutbildning. Men när behärskar man egentligen grundridningen? Och är det så enkelt som det låter? Sveriges mesta dressyrpar, Louise "Lussan" Nathhorst och Lars Andersson undervisar båda på Ridskolan Strömsholm och för dem är en systematisk utbildning A och O. 

Den ena kröntes till Sveriges dressyrdrottning 1998 när hon vann världscupsfinalen i Göteborg på Walk on Top. Den andre dömer dressyrtävlingar världen runt. Pratar Sveriges kanske mesta dressyrpar någonsin med varandra om något annat än just dressyr?
– Det blir såklart mycket dressyrsnack hemma, men vi har många andra intressen att tala om, säger Lars Andersson med ett leende.
För honom har det varit dressyr som varit specialintresset hela tiden, från det att han gick hästskötarkursen på Flyinge till han så småningom red bland annat OS i Seoul på sin tjänstehäst Herkules samtidigt som han var kurschef på hästskötarutbildningen.

"Det finns inga quick fix"
För Lussan var det inte lika självklart att välja dressyr som sin specialgren. Hon provade på galopp och tävlade SM i både dressyr och hoppning. En olycka tvingade henne bort från hoppningen under ett år och då passade Lussan på att specialisera sig på dressyr – och i den grenen blev hon sedan kvar.
– Grunden och bredden fick jag till stor del under mina år på Strömsholm och det var genom att göra allt – alla grenar, som jag fick balans i sadeln och en bra ridkänsla. Grundridning handlar om att ha kontroll på sin sits och att lära sig steg för steg, det finns inga "quick fix", säger Louise Nathhorst.


Grundridning handlar om att ha kontroll på sin sits, säger Lussan.

Skolhästarna är bra på att undervisa
För Lussan innebär god grundridning att ryttaren behärskar både dressyr och hoppning på ungefär medelsvår nivå – vilket också är målet för till exempel de studerande på hippologprogrammet. För att nå dit krävs inte bara rätt förutsättningar i form av en riktigt erfaren tränare, häst och miljö hjälper också till.
– Skolhästarna på Strömsholm är väldigt bra på att undervisa, de kan visa studenterna hur till exempel galoppombyten ska kännas, berättar Lars Andersson som examinerar hippologstudenterna genom att de får rida ett medelsvår B program för honom.

Ridlärarna behöver god kunskap
Utöver att examinera hippologerna så undervisar Lars och Lussan i SRL 3, vilket är ett tilläggs år för verksamma ridlärare.
– Det är väldigt intressant att följa de som går SRL under ett år. De rider flera olika hästar under den tiden och utvecklas enormt. Bara att vistas i Strömsholms inspirerande miljö gör mycket för eleverna och de har stor nytta av att vara där. För att kunna undervisa andra sedan på hemma plan så krävs att man själv har en bred ridkunskap, tycker Lars.

Ridanläggningarna imponerar
Flyinge och Ridskolan Strömsholm som utbildningsplatser anser både Lars och Lussan är oerhört viktiga för ridsportsveriges framtid, för att förse branschen med yrkesfolk och välutbildade ridlärare.
– Många domarkollegor och tränare utomlands är väldigt imponerade av det vi har i Sverige. Flyinge och Ridskolan Strömsholm sätter upp riktlinjerna för hur hästutbildning och undervisning ska gå till på ett hästvänligt, säger Lars.
Han får medhåll av Lussan;
– Båda anläggningarna är viktiga för unga som vill ha en framtid i ridsporten och en komplett hästutbildning. För mig personligen så är det kul och inspirerande att få vara med och undervisa här och det känns bra att kunna ge tillbaka till den sport som gett mig så mycket!

Strömsholm och Flyinge – två svenska riksanläggningar
Ridskolan Strömsholm och Flyinge är två av Sveriges tre Riksanläggningar inom hästnäringen. Här utvecklas kunskap, hästar och människor genom forskning och utbildning.
På anläggningarna erbjuds unika och högkvalitativa utbildningar i form av allt från kortkurser och clinics till fleråriga utbildningar på gymnasie-, folk- och yrkeshögskolenivå samt universitetsnivå. På anläggningarna utbildas hästar och matchas mot championat. Anläggningarnas bestånd av skolhästar håller mycket hög klass.Ytterligare en viktig del i verksamheten är genomförandet av större evenemang och tävlingar upp till internationell och mästerskapsklass. Anläggningarnas ryttarföreningar är några av de mest framgångsrika tävlingsklubbarna i landet.  
På respektive anläggning finns cirka 200 elever. Ett fyrtiotal anställda och hundratalet hästar ger förutsättningarna för en mycket utvecklande skoltid för eleverna.