Enkelt system ger alla i stallet full kontroll

Föreställ dig ett stall där driften fungerar helt friktionsfritt: Inga klottriga noteringar på vita tavlan, otydliga lappar på boxdörren eller missförstånd kring täckesbyten. Det är fullt möjligt! Med det digitala systemet Prostable från Hippocrates förenklas och förbättras stall-livet för stallägaren, men även för hästägaren och personalen. "Systemet är enkelt och alla upplever kontroll", säger Ulrika Pedersen, en av grundarna.

När Ulrika och Joakim Pedersen-Krassmans döttrar blev hästtokiga köpte de en hästgård i Brunnby. Båda två är driftiga och gillar att jobba i projekt och ganska snart hade gården flera stall med totalt 46 hästar och tiotalet anställda. För att undvika administration och skapa tydlighet behövdes det någon typ av systemstöd. Idén till ett system som skulle hantera detta föddes.
– Jag började bygga systemet redan första dagen, berättar Joakim som har en bakgrund som systemutvecklare på ett internationellt mjukvaruföretag. Systemet bidrog snabbt till ett lugn och en påtaglig tydlighet i stallet. Pärmar och lappar var borta och alla visste vad som gällde.
– Det var då vi insåg att det här kan bli en kommersiell produkt. Behovet måste ju vara enormt på anläggningar runt om i landet, berättar Ulrika.

Ett enkelt system med stora möjligheter
Men hur är det möjligt att ett digitalt system kan skapa ordning och reda i ett stort stall, kan man undra? Enligt Ulrika finns det flera skäl.
–För det första är systemet så enkelt att alla kan handskas med det, säger hon.
Varje hästägare har en egen inloggning och kan via den lägga order, ändra foderstat vilket stallägare och personal då ser i appen. Tiden för telefonsamtal samt sms försvinner.
– Man kan lägga in i princip vad som helst, allt från att hästen ska stå inne till att till exempel boots ska på fram, ny foderstat från och med i dag eller att hästen ska gå i skritten i fyrtio minuter ett visst datum.
Stallägaren kan lägga upp en hel meny med olika tjänster/produkter som alla med inloggning  kan beställa från. Där prissätter man även varje tjänst.
– Det gör också att det aldrig blir diskussion om vad det kostar. Som stallägare får man betalt för det man utför och som hästägare är det tydligt vad tjänster/produkter kostar. Hästägaren får även ett sms när tjänsten är utförd.
Dessutom är det superenkelt att faktura då utförda tjänster/produkter automatiskt hamnar på respektives kunds faktura. Fakturorna skapas automatisk varje månad på valfritt datum.

Stor hjälp för personalen
Även de vanliga rutinerna som genomförs varje dag kan läggas in i systemet.
– Ja, det har visat sig vara ett mycket bra stöd för personalgruppen och arbetsledarna i stallet. En daglig arbetslista finns i appen där personal kan pricka för under dagen.
Man ser svart på vitt vad som är utfört och inte.
Jeanna Högberg driver ett stall med tolv hästar. Hon har använt Prostable i tre år och är mycket nöjd.
–Jag använder hästschemat varje dag just för att det är så enkelt och ger en bra överblick. Dessutom är faktureringssystemet oslagbart bra, säger hon.
Stallscheman och tidsredovisning liksom ridhusbokningar ligger också i systemet. Möjligheten att sköta all ekonomi via Prostable gör det ännu mer användbart, liksom att både Fortknox och bankgiro finns integrerat.
– Det är verkligen uppenbart att de verksamheter som använder Prostable fullt ut får en säker drift och ett påtagligt lugn, säger Ulrika Pedersen.
– Ska man driva ett hållbart företag i den här branschen så måste man bli effektivare och få koll på sina kassaflöden, och genom systemet löser vi det.


Jeanna Högberg kan använda appen när hon inte sitter på kontoret.

Enkelt och tryggt för hästägarna
Eleonor Krekula är en av användarna av proStable™. Hon står på Stall Hippo i Märsta och ansvarar i dagsläget för en häst som ägs av en annan person.
– Jag tycker om ordning och reda, och här finns allt från täckesbyten till foderstat på samma ställe, i appen, säger hon.
Eleonor Krekula säger att systemet är enkelt att förstå. När hon märker att all personal är inne i systemet och använder det konkret känns det tryggt.
– Då vet jag att de har full koll.
För henne är det också ett bra hjälpmedel i kommunikationen med sin hästägare som bor i Portugal.
–Allt jag har gjort finns ju på varje faktura. Det förenklar kommunikationen, och jag känner alltid att hon får den information hon behöver ha, säger hon.


Elenor Krekula och hästen Deinhardt är nöjda användare av Prostable.

Detta är Hippocrates.se
Hippocrates utvecklar användarvänliga system för hästnäringen. System finns för ridskolor, inackorderingsstall, hovslagare och equiterapeuter. Tjänsterna heter Blacksmith för hovslagare, Academy för ridskolan, Equitreatment för equiterapeuter och Prostable för stall och seminstationer. Dessutom fungerar Prostable även för 4H-gårdar, hund -och kattdagis samt pensionat.
Syftet är att skapa omedelbar överblick över hela verksamheten, från ekonomin ner till detaljnivå om individer, kunder och personal samt automatiserad e-fakturering och bankgiroinbetalningar.
Systemen är helt molnbaserade och används i dagsläget av drygt 50 000 personer.