Framtidens ridmode kommer från Sverige

Equestrian Stockholm är ett nytt, men redan välkänt och populärt märke. Självklart ska produkterna vara snygga och bekväma, men företaget brinner också för miljö- och djurskydd, samt att stödja unga tjejer: – Vi vill uppmuntra dem att samarbeta och stötta varandra. Vi sponsrar därför ofta lag för att bygga laganda, som ponnylandslaget till NM och EM, berättar företagets grundare Johanna Ingelsson.

Klimatet på sociala medier kan vara hårt och saker sprids snabbt. Det gör det än viktigare att unga tjejer håller ihop och värnar om varandra. I samarbetet med ponnylandslaget fick ungdomarna bland annat stötta varandra via sociala medier.
– Vår vision är att kontinuerligt utveckla vårt samarbete med unga ryttare i takt med att bolaget växer. I stallet lär man sig att arbeta hårt och leda andra, men också att berömma och visa uppskattning till sin omgivning. Med detta i åtanke är det inte konstigt att många av dagens kvinnliga ledare och chefer kommer från en bakgrund i just stallet.
En av ES-ryttarna är dressyrens unga stjärnskott Cecilia Bergåkra Berglund: 
– För mig är det en del i min utveckling som professionell ryttare att lära mig sköta ett samarbete med ett företag. Och jag tycker att Equestrian Stockholm passar min image, då märket är modernt, innovativt och miljösmart.
  
Kundernas önskemål en aktiv del av utvecklingen
Johanna berättar att företaget är mycket aktivt i sociala medier:
– Vi kommunicerar med vår målgrupp via dessa kanaler, främst Instagram. Vi har väldigt trogna, återkommande kunder som följer oss, och som också är med och påverkar våra kommande kollektioner. Vi frågar bland annat vad de önskar kring produkter och färgval. 
Equestrian Stockholm är alltid på jakt efter nya modeller och modellhästar.
– För oss är det extremt viktigt med bra bilder och filmmaterial som inspirerar. Även när det gäller marknadsföringen vill vi stötta unga som jobbar hårt för att förverkliga sina drömmar. Vi samarbetar därför med unga, lovande fotografer som är öppna för nya idéer.
  
Extremsporter inspirerar
På kontoret finns en blandning av riktiga hästtjejer och folk från modebranschen.
– Vi är själva i målgruppen och vi tänker ofta utifrån vad som inspirerar oss. Equestrian Stockholm tar influenser från vitt skilda håll, bland annat andra sporter, som extremklättring och skidåkning. Kläderna ska både vara snygga, funktionella och andas mode, power och energi.
– Vi vill skapa vackert och modernt ridmode som passar framtiden, helt enkelt, sammanfattar Johanna.

Självklart utan dun och päls – för djurens skull
När du handlar ES-produkter behöver du aldrig vara orolig för att något djur farit illa under tillverkningsprocessen.
– Vi tar till exempel helt avstånd från päls och dun i kläderna, säger Johanna. Istället för dun har vi eco padding. En del är tveksamma till om andra typer av foder kan ha samma effekt som dun, men faktum är att de är minst lika bra. Förutom att inga djur har skadats under framställningen är de lika varma, otroligt lätta och enkla att tvätta. Vi på ES tror inte på gamla traditioner som gör någon annan varelse illa.
– Det blir naturligt att också ha ett intresse för miljön när man håller på med djur, säger Johanna och fortsätter:
– Det genomsyrar hela kedjan från produktion till konsument. Ambitionen är att alltid hitta de material, tekniker och processer som ger minst miljöpåverkan.
Ett av de största miljöproblemen idag är att västvärlden gör av med otroligt stora mängder vatten.
– Vi vill att våra produkter ska hålla sig fräscha under fler användningstillfällen och således inte behöva tvättas lika ofta. Därför har vi valt att använda oss av en teknik där man utnyttjar återvunnet kaffe, för att ge textilen kaffebönans unika egenskaper att transportera bort fukt och lukt.

Sponsrar unga tjejer som vågar drömma
Johanna, som är grundare och VD för Equestrian Stockholm, blev utsedd till Årets unga entreprenör 2018 av Founders Alliance. Hon tycker att det är viktigt att unga tjejer har kvinnliga förebilder i branschen. 
Därför är hon mentor i projektet Innovationstrappan, som drivs av Centre for Sports and Business på Handelshögskolan. Syftet med projektet är att främja entreprenörskap och innovationskraft hos unga inom hästsporten.
  
Equestrian Stockholm är det snabbaste växande equestrian-varumärket på Instagram world wide, och du hittar dem på: @esstockholm