Han brinner för att hitta varje ryttares gnista

Daniel Svensson, huvudlärare i hoppning på Strömsholm, kommer från en familj utan egentlig hästbakgrund. Hästintresset fick utrymme att växa på ridskolan. Idag brinner han för att utbilda både ryttare och hästar oavsett nivå och disciplin – att locka fram gnistan i varje ekipage är utmaningen som driver honom.

Daniels mamma var hobbyryttare och uppmuntrade hela tiden intresset för häst. Men Daniel varvade ridningen med andra sporter och blev först i de tidiga tonåren biten på riktigt när han klev in i ridskolevärlden. Sin första ponny fick han vid 15 års ålder, och när det var dags för häst hade han hunnit bli 17.
– Vi var ett gäng grabbar i olika åldrar som red mycket ihop och hade skoj på ridskolan. Bland andra ingick Patrik Kittel och bröderna Westergren i gruppen, berättar Daniel.
– Det var rätt ovanligt att så många killar red, men hästarna förenade oss.
Sammanhållningen på ridskolan gjorde att engagemanget ökade, både för ridningen och hästarna men också för den sociala strukturen och pedagogiken på ridskolan.
– Jag gick ungdomsledarutbildningen och efter det RIK 0, berättar Daniel.
– Utbildningarna gjorde ju att jag fick rida mycket mer, och det var en oerhörd drivkraft för mig.

Fortsatte sin karriär inom ridskolan
Efter studenten kom lumpen och gav honom andra erfarenheter och ny kunskap, men slutligen kom han in på det som då hette SRL 3 och gick den långa ridlärarutbildningen på Strömsholm. Idag är Daniel Ridlärare Level 3 och A-tränare i hoppning samt huvudlärare i hoppning på Ridskolan Strömsholm, men innan dess har han haft flera andra arbeten just inom ridskoleverksamhet. Parallellt med jobbet har han fortsatt att utveckla sin egen ridning och ridit upp till internationell Grand Prix-nivå.
– Jag har jobbat med elever på alla nivåer; från amatörer med mycket vilja och driv till landslagsryttare. Jag fascineras av att få se hela spannet, att få jobba från grunderna till en mer avancerad nivå, men också att få ta del av vägen mot varje ryttares individuella mål. De som vill mycket ska få möjlighet att utveckla sig, säger han entusiastiskt.

Ökad motivation är kvittot på ett bra jobb
Samtidigt som hela spannet, de olika nivåerna på ekipagen och de olika ryttarnas slutliga mål med utbildningen inspirerar honom, fungerar de även som utmaning.
– Som ridlärare jobbar jag ju med många utbildningsformer som ska fungera i så många olika yrken sedan; någon ska bli beridare, någon annan tränare, ytterligare någon ridlärare, och varje individ behöver se till att få just sin specialistkunskap.
Daniel är huvudlärare i hoppning och har främst sitt fokus där, något som även det kan vara utmanande.
– Alla som rider för mig har ju inte hoppning som huvudgren. En del är till och med rädda och vill inte. För mig gäller det att motivera och peppa och verkligen jobba med att locka fram motivationen.
– Att få uppleva positiv utveckling och exempelvis se hur en ren dressyrryttare utvecklas och lär sig mer om hoppning och börjar tycka det är riktigt kul är fantastiskt!


En av utmaningarna är att peppa elever och studenter och vaska fram deras motivation.

Hästarna är lika viktiga som ryttarna
På Strömsholm har han ansvar för att utbilda unghästarna men även för att se till att hästmaterialet håller den höga nivå som krävs för samtlig utbildning. Hästarna behöver vara allsidiga och kunna utbilda sina ryttare i de discipliner de ska vara i.
– Helst vill vi köpa en ung häst som utbildas av våra elever och lärare till rätt nivå, och som sedan går vägen som skolhäst på Hippolog-utbildningen och SRL-utbildningen och därefter vidare till gymnasiet, berättar han.
På samma sätt som Daniel brinner för att lotsa elever och studenter på deras resa från duktig ryttare till professionell yrkesutövare inom ridsport drivs han av att göra samma resa med hästarna.

Flyinge och Strömsholm – två av Sveriges riksanläggningar

Ridskolan Strömsholm och Flyinge är två av Sveriges tre Riksanläggningar inom hästnäringen. Här utvecklas kunskap, hästar och människor genom forskning och utbildning.
På anläggningarna erbjuds unika och högkvalitativa utbildningar i form av allt från kortkurser och clinics till fleråriga utbildningar på gymnasie-, folk- och yrkeshögskolenivå samt universitetsnivå. På anläggningarna utbildas hästar och matchas mot championat. Anläggningarnas bestånd av skolhästar håller mycket hög klass.
Ytterligare en viktig del i verksamheten är genomförandet av större evenemang och tävlingar upp till internationell och mästerskapsklass. Anläggningarnas ryttarföreningar är några av de mest framgångsrika tävlingsklubbarna i landet.
På respektive anläggning finns cirka 200 elever. Ett fyrtiotal anställda och hundratalet hästar ger förutsättningarna för en mycket utvecklande skoltid för eleverna.