Har gjort säsongens kanske mest omtalade ridkläder: "Skapar ridplagg vi själva saknat"

Aisling Equestrian är det svenska varumärket som amerikanerna skriker efter och modeskaparna älskar. Hösten 2019 utökade grundarna Johanna Bodin och Charlotte Treschow kollektionen ytterligare. Målet är fortfarande detsamma – välskräddade plagg för kvinnor med en dynamisk livsstil. Allt är tillverkat i Europa med schyssta villkor för sömmerskorna och skräddarna, utan att för den sakens skull kosta en förmögenhet.

Johanna Bodin och Charlotte Treschow har båda studerat på Textilhögskolan i Borås och är intresserade av hästar. De blev snabbt vänner och kom snart fram till att det saknas riktigt välskräddade ridkläder av hög kvalitet. Det ledde till att de tillsammans grundade Aisling Equestrian, för moderna kvinnor med dynamisk livsstil.
Materialen valdes ut noggrant efter sina tekniska egenskaper och sin estetik, samtidigt som prislappen skulle vara överkomlig. Kläderna skulle tåla att användas och smutsas ner varje dag, och snitten skulle vara feminina och ergonomiska.
 
Vi ställde ett par frågor till Charlotte Treschow, vd på Aisling Equestrian:
 
Vilken var er vision när ni skapade klädmärket?
– För oss var själva grundstenen att skapa de ridkläder vi själva saknade. Vi ville skapa ridplagg för den urbana och medvetna kvinnan som vill känna sig välklädd både på väg till stallet och uppe på hästryggen.
 
Var det svårt att få till kläderna så som ni ville ha dem?
– Den stora utmaningen låg i att hitta material som klarade de tuffa kraven på funktion och som var hållbart tillverkade, men ändå inte såg ut som träningskläder. Detta ledde till att de första tolv månaderna enbart ägnades åt produktutveckling för att dels få fram den ultimata passformen och rätt material, dels hitta fabriker inom Europa som levde upp till vår syn på sömnad, kvalitet och arbetsvillkor.
 
Vad har ni för nyheter 2019?
– Till hösten 2019 har kollektionen utökats med bland annat stickade plagg, foderlösa kavajer i tekniskt avancerade material samt accessoarer i form av strumpor, skärp och väskor. De stickade plaggen innefattar polotröjor, västar och jumprar. Materialen består av jak, kashmir och ull och färgerna är jordiga och nedtonade. Blusarna kommer i en sober och trendig färgskala och är mjuka, stretchiga och figursydda. Materialet har UV-skydd, är skrynkelfritt, transporterar bort fukt och passar lika bra att använda i stallet som på kontoret eller till vardags.
Knytblusen togs först fram som en fin stylingprodukt, men den har blivit en riktig storsäljare och finns nu även i mörkbrunt! Två olika modeller av välskräddade kavajer i hightech-material finns i kollektionen – den dubbelknäppta blazern Adrienne samt den nya, enkelknäppta Natasha. Accessoarerna består av skärp och midjeväskor tillverkade hos Tärnsjö Garveri samt knästrumpor i ull.
 
Vi känner igen kläderna i marinblått och grönt, har ni uppdaterat färgerna?
– Den helskodda ridbyxan Bianca med hög midja har uppdaterats och finns nu i tre färgställningar – khaki, vinrött och svart. Caitlyn är en knäskodd, något pösigare ridbyxa som förutom beige och rött nu även finns i äggskalsvitt. Carla är en manchesterridbyxa som finns i tre färgställningar. Sortimentet uppdateras löpande i säsong, med nya modeller och färger.
 
Hur har varumärket tagits emot?
– Vi har blivit positivt överraskade över det otroliga gensvar vi har fått på ridkläderna och vi växer så det knakar, speciellt utomlands. USA är vår absolut största marknad! Kläderna har även fått en stor exponering i modepressen vilket har varit en kul bonus.
 
Avslutningsvis, hur ser framtiden ut?
– Vi ser ett ökat intresse för hållbara premiumprodukter i hästvärlden och nya, intressanta varumärken tar sig in på marknaden. Vi kommer att fortsätta utveckla sortimentet med nya produkter, fler tävlingsplagg och snart kommer även en mindre herrkollektion att lanseras. Så håll utkik!
  
Läs mer och se samtliga plagg på Aislingequestrian.se


Foto: Sophia Bayly