Kvalitativa produkter med fokus på funktion och miljö

När Frida Andersson upptäckte en brist på marknaden gällande funktionsanpassade ridkläder tog hon saken i egna händer. Efter ett år av produktutveckling lanserades nyligen hennes kollektion anpassad för aktiva ryttare.

Att som endast 22 år ung försöka slå sig in på en konkurrenskraftig marknad är kanske inte ett helt självklart val, men för Frida Andersson var de det.
– Att starta företag som naturligt involverar hästar var en självklarhet för mig då jag började rida när jag var sex år gammal och har sedan dess varit en inbiten hästtjej. När jag upptäckte hur långt efter ridsporten ligger övriga sporter gällande funktionsdugliga kläder var fokus på företaget klart. Jag ville producera egna ridkläder för en aktiv ryttare som är genomtänkta gällande allt från materialval till slutprodukt. Andra sporter har kläder tillverkade i material för just träning medan vi inom ridsporten, för det mesta, håller kvar i "gamla" material. Här kände jag att man verkligen kunde driva utvecklingen framåt.

Frida Andersson driver varumärket FA Selection. 

Smarta och miljömedvetna ridkläder
Efter ett år av produktutveckling lanserade FA Selection i oktober 2020 sin första kollektion. Den består av smarta ridkläder tillverkade i ett miljövänligt och återvunnet material.
– Materialet har en silver plus teknologi vilket innebär att det är ett antibakteriellt tyg som torkar snabbt och tar bort eventuell ofräsch doft. Det sköna fyrvägsstretchen gör att plaggen formar sig efter kroppen och passar alla kroppstyper. Vi har under processen jobbat med olika modeller vilket har medfört att plaggen är anpassade för olika kroppstyper.

Att minimera miljöpåverkan är också en viktig del i företagets policy och därför har de valt att lägga all produktion i Europa. På så sätt slipper de långa transporter och kan lättare skapa en insyn i själva produktionsprocessen.

Positiv respons
Även om kollektionen nyligen lanserades på marknaden har responsen varit överväldigande positiv.
– Vi har fått oerhört bra respons vilket är väldigt roligt. Många av våra kunder väntar redan på nästa kollektion. Plaggen är stilrena och klassiska kombinationer med hög kvalité och funktion. Vår vision är att man ska kunna använda plaggen under en längre tid så de måste hålla funktionsmässigt samt ha en tidlös stil.

All försäljning av plaggen sker via deras sajt. Detta är en del i ledet att kunna hålla nere kostnaderna.
– Eftersom vi valt att förlägga produktionen i Europa, vilket är dyrare än exempelvis Asien, försöker vi hålla nere priset genom att själva även sköta all försäljning. Och tanken är att vi ska fortsätta sköta försäljningen från vår hemsida, säger Frida.

Nästa kollektion lanseras i vår
Företaget arbetar redan på deras andra kollektion som planeras att lanseras i vår. Det blir en tävlingskollektion med samma röda tråd som den första kollektionen, funktionsdugliga plagg med hög kvalité och komfort.
– Vårt mål är att bli ett etablerat märke på den svenska marknaden där plaggen står för hög kvalité och komfort. Vi specialiserar oss på riktigt bra ridkläder och det är där vårt fokus kommer att ligga även i framtiden. 
I framtiden hoppas de även kunna komma ut och visa plaggen på olika mässor. 
–  Vi hade även detta året planerat att vara med på olika ridsportmässor men sen kom pandemin och Covid-19 viruset och satte stopp för det. Men jag hoppas verkligen vi kan få komma ut och träffa kunderna under 2021.  

Facebook 
Instagram