Stark muskulatur i hästens överlinje – därför är det så viktigt

Ett populärt begrepp när man pratar om hästens muskulatur, är hästens "topline". Till hästens topline räknas alla de muskler som sitter längs hästens nacke, hals, manke, rygg, länd och hästens bakdel (gluteala, dorsala och cervicala extensor muskler). En "topline" ska vara rund och stark, inte insjunken någonstans.

När vi ser på hästens som en atlet kommer just kraften för att kunna prestera från översta linjen av musklerna, hästens så kallade "topline". Inom alla discipliner vill vi att kraften ska komma ifrån hästens starka gluterala muskulatur, ifrån hästens bakdel, för att sedan fortplantas längs med hästens topline så att hästen förflyttas i rörelsen både framåt och uppåt.
Om hästen har en underutvecklad muskulatur, uppstår inte det naturliga självbärande mönstret och rörelsen får mindre kraft. Vi vill att en häst ska röra sig lugnt, fritt och kraftfullt med en kraft som kommer bakifrån och en nacke som lyfter vid manken. En stark topline gör det enklare för hästen att arbeta mer effektivt i samband med träning.

En häst med svag topline kommer troligen inte att trampa fram så mycket som hästen ska. Hästens bakhov borde som minimum trampa ner i framhovens avtryck. Om hästens hovar rör sig för tätt kan detta indikera på svaghet i bakdelens muskulatur. En svag topline kan också ses när nacken är konkav och insjunken. Andra tecken kan vara inbuktningar på varje sida av manken, när ryggkotorna är högre än kringliggande muskulatur, när höftbenen är spetsiga och musklerna runtomkring insjunkna eller när knäbredden är mycket smalare än höftens bredd. I ridning blir resultatet ofta en brist på framåtbjudning och rakhet.

Vilka faktorer påverkar muskelkraften?

När vi går mot de kallare månaderna om året, minskar tiden för hästens dagliga betande och det är därför vanligt att hästens topline reduceras. Undvik att placera fodret högt upp i ett hönät, då fel typ av muskler kan utvecklas över tid. Försök istället att placera grovfodret i en uppsamlare på lägre höjd, då halsen får möjlighet att sträcka ut samtidigt som fodret hålls rent. Därtill en noggrant genomtänkt träningsplan för att säkerställa att hästens topline vidhålls.

Som ryttare, är det viktigt att även du vidhåller din kondition, styrka och balans. En dåligt balanserad ryttare kommer i längden att påverka hästens rörelsemönster negativt och därmed även hästens topline. Till detta kan även andra yttre faktorer räknas, som till exempel en dåligt utprovad sadel eller felskodda hovar.

Hur kan hästens diet påverka muskelkraften?

För att tillverka muskler behövs protein. Viktigt är att du tillför adekvat protein i kosten och kvaliteten på proteinkällan är viktig för att kunna bygga muskler.

M Power är rik på aminosyror, som är själva byggstenen i protein och därmed avgörande för en hälsosam muskelvävnadstillväxt. M Power innehåller även naturligt framställda antioxidanter som tillsammans med noggrant utvalda örter arbetar för att säkerställa en jämn och hälsosam muskelfunktion. Dessa primära ingredienser stöds ytterligare av nödvändiga vitaminer och spårämnen som behövs för att kunna prestera. Detta i kombination med riktade näringsämnen, inklusive levande jästkultur, för att optimera näringsupptaget, vilket gör det möjligt för hästen att effektivt tillgodose sig de viktigaste ingredienserna för att bygga muskler.

Tyvärr kan hästens uppbyggnad och kroppsmått inte förändras med en högprotein-diet och ett intensivt träningsprogram. Genetik och kroppsmått kommer alltid att förbli den begränsande faktorn. Viktigt är att komma ihåg att det fina avrundade utseendet som många eftersträvar, särskilt hästens topline, både består av muskler och underhudsfett. Vissa hästar kanske bara behöver extra tillägg av kalorier i sin diet. Därför är det viktigt att bedöma hästens kropp som helhet.

/Kate Hore RNutr (djur)
Senior Nutritionist på NAF

Vill du veta mer om NAFs produkter? Klicka här för mer information!